Dagens ridpass och markarbete

Red Randalin lite lätt i paddocken, värmde upp med skritt, trav och galopp.
Hon är lite tråkig i vänster varv, försöker smita undan där det är "öppet" på volten,
ytterhjälper, jag vet! Måste få in det bättre.
Hon lyssnar väldigt bra, det har hon ju alltid gjort iofs, men nu känner jag att jag har full kontroll, hon har inte stuckit på länge, sist var när hon var visningstränad och det skulle vara mycket tempo.
Var helt och hållet mitt fel, fattade galopp för tidigt och spände mig, jag lärde mig min läxa.

Tölten var sådär i början, hon går alltid bäst när hon fått tölta ett tag, hon rollar lite när hon kommer vid den "öppna" delen av volten i vänster varv och hon försöker öka.
Sen fick hon trava på lösa tyglar, lång och låg form. Hon saktar av med hjälp av röst och säte, behöver knappt ta i tyglarna. Underbara häst.

Hade även ute Kristall i paddocken, gjorde lite ledarskapsövningar, såsom att flytta bakdelen, backa när jag skakar repet. Tränade även på att böja halsen, nästan som "kyssa stigbygeln" fast i repgrimma. Longerade honom lite och han saktar av efter rösten. Han känns väldigt lättlärd, verkar ha lätt för tölten.
När jag kliade honom i pannan, stängde han ögonen och bara mös.
Efteråt fick han äte lite kraftfoder med tränset på, så att han vänjer sig vid bettet.
Så kul att träna unghästar =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback