Kristall

Jag har markarbetat Kristall några gånger regelbundet nu, har även gjort lite innan, men inte lika regelbundet.
Han har börjat förstå att han ska böja halsen och han förstår longering toppen nu!
Det jag har gjort nu i veckan har varit; longerat, både med och utan sadel/träns, böjt halsen, både med repgrimma och träns (tyglarna fästa i repgrimman genom bettet för att undvika direkt tryck från bettet) mycket röstkommandon vid longering (start, öka, stanna) flytta bakdelen, backa från mig, hängt på honom, ledövningar, springa med honom. Har slutat när han förstått och det har gått bra, då har det funkat super till nästa gång.
Jessica har suttit på honom några gånger innan, då har jag longerat henne på Kristall och hon har suttit och böjt halsen på honom med tyglarna.
(Jessica är min lilla försöks-kanin, hehe)
Idag så tyckte jag att hon kunde prova att "rida" honom i paddocken. Longerade henne först och då blev de lite bocksprång i början, men jag tog bort linan, tyckte nästan att den störde honom.
Så hon fick klara sig själv ;) började med att skritta honom och bara "styra" sen smackade hon på honom och det blev både trav, galopp och lite grisepass :P (tror han är 5-gångare, verkar ha lätt för tölten)
Jag tror att det är tackvare markarbetet som det gick så himla bra idag! Sen har ju våra hästar ett toppenlynne med! :D Tanken är att försöka komma ut ganska fort i skogen med honom och sällskap av en annan häst, dels så varierar vi lite och så kanske han inte tröttnar på paddocken.




Kommentarer
Postat av: Jessica

haha försökskanin ;)

Postat av: Jenny

Duktig kille :) Hur hög är han i mankhöjd?

2011-11-22 @ 21:15:13
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback