Underbara Randalin

Red min finaste Randalin idag :)
Började i paddocken, travade på lösa tygar för att få henne mjuk, mycket ytterhjälper för att hålla volten.
Vänster varv funkar jättebra (mot innan) i traven, hon blir inte "springig" vid den öppna delen utan lullar på med sänkt huvud. Känns så skönt att de börjar funka nu igen!
Töltade lite också, höger varv är riktigt lätt för henne, vänster är lite svårare, men de går bättre nu.
Har skärpt till mig & blir inte "hängande" i vänster tygeln utan kan använda ytterhjälperna med, idag funkade de både på stor & liten volt :)
Sen tog jag en sväng i skogen, mycket galopp och trav i början av rundan. Försöker lära mig att sitta ner bättre i galoppen (Randalin är ganska svår att sitta på eftersom hon har så stort steg) har kommit på ett bra knep;
fattar galopp, tar tyglarna i vänsterhanden och tar tag i framvalvet på sadeln med högerhanden & "trycker" mig ner. Känner redan skillnad, och jag börjar komma åt henne bättre med skänklarna då.
Skrittade henne uppe i skogen, de är väldigt kuperat och hon får ha koll på vart hon sätter sina ben.
Töltade henne på hemvägen och vilken tölt vi fick till!
Började efter den långa nerförsbacken, lät henne tölta på i kort tempo, halvhalt och trav på rakan, fattade galopp i den lilla uppförsbacken och tölt igen efter galoppen, kom om henne bra med skänklarna så fick en bra tölt, drev på henne, kortade upp tölten förbi maskinhallen och huset och på sista biten av grusvägen bara drev jag och vad hon gick!! Jag satt och log från öra till öra! Så här bra (snabbt, utan rollningar) har vi aldrig töltat, själva. Sist vi gjorde det red Anna ijämte och gav mig tips hela tiden, men idag gjorde jag det själv!!! så härligt!! har man en bra tränare så har man! kul när man känner att det blir sådana här resultat!

Om jag får säga det själv så tror jag att jag har väldigt bra tänk ang min träning;
Anna är min "hemmatränare" som jag rider för regelbundet, hon följer oss i vår utveckling och vet precis hur långt vi kommit & vad vi behöver träna på.
När jag rider för Hinni har Anna alltid varit med och sett vad vi gått igenom så hon kan hjälpa oss vidare med det.
Jag tror inte riktigt på det att "hoppa runt" från tränare till tränare, jag tror att man tjänar mer på att göra som jag gör och jag tror att man utvecklas mer!
Ibland kan det säkert vara nyttigt och bra att rida för någon annan så man får lite nya idéer med :)
Men detta är ju min personliga åsikt :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback