Markarbete osv..

I måndags ringde jag Anki (veterinären) fick tid nu imorgon (torsdag) för att kolla upp Randalin's utgjutning.
Jag tror inte att det är något farligt, men skönt iaf att någon "kunnig" kollar den.
Har därför inte ridit henne nu några dagar, har egentligen inte ridit henne så mkt sedan hon fick den heller.. bara korta pass några dagar innan de 2 tävlingarna som jag åkt på. Och innan var det korta pass första veckorna.
Så om hon är okej och det inte är någon fara så ska jag anmäla mig till Bjarg's Gaedingakeppni den 15 oktober imorgon. Tänkte försöka komma iväg till ovalbanan någon gång och träna.
Om hon är bra vill säga.

Har börjat markarbeta Aleiga lite, märks nästan att de är Randalin's dotter, lättlärd, uppmärksam och vill arbeta.
Jag håller inte på så länge med henne, bara 10-15 min/gången..
Igår var det "grundläggande", stå inne uppbunden, borstad, kratsa hovar, ledas från både höger & vänster sida, flytta bakdelen och lite longering.
Idag blev det samma repetition, hade långpisken vid longeringen och det funkade bättre, tränade även på att böja halsen mot mig och hon förstod direkt, satte även på henne ett träns så hon fick känna av bettet.
Imorgon blir det nog repetition, går långsamt fram så allt blir rätt :)
Tanken är att hon ska vara van vid sadel och träns, böja halsen lätt (tygeltag), ev. tömkörd, kanske uppsutten på om hon känns mogen nu under hösten, sen får hon vila och vara mamma, för att sedan fortsätta med hennes inridning nästa höst.

Tränade Kristall lite igår med, longering, och böja halsen med träns på (tyglarna är fästa i repgrimman genom bettet)

Håll nu tummarna för att Randalin är okej imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback