vila för Randalin

Randalin har vilat nu igår och idag, i fredags var det bara lätt ridning i paddocken.
Hon har ju haft en vätskefylld "böld" vid frambenet.
Hon visar inga som helst tecken på smärta, ingen hälta eller rörelsestörning, men den vill inte riktigt försvinna, den har krymt rejält dock.

Har hittat detta på nätet som en veterinär har skrivit:
hematom= blodutgjutning, hygrom= vattensvulst, serom= blodsvulst utan röda blodkroppar i. Dessa uppstår av att hästen blir... sparkad, faller eller på något annat sätt får kraftigt våld mot låret.De här kan vara ganska stora och ha ett skvalpigt innehåll. Man bör, enligt min mening, inte öppna dem från början. De kan dra sig tillbaka ganska snabbt (dagar-veckor) och blir då bra utan någon behandling. De kan också utvecklas till bölder, och måste då öppnas och dräneras. Hästen behöver även antibiotika då. Om man öppnar dem direkt blir det ALLTID infektion i dem, och man måste behandla med dränage och antibiotika.Vanligtvis är hästarna inte speciellt besvärade av det här.

Sen läste jag att det kan försvinna när de vilar, så nu ska jag ge det några dagar (Anna kommer imorn, för lektion, men får bara bli ett lätt pass), den har redan blivit mycket mindre sedan i fredags. Vill helst inte öppna upp den med tanke på infektionsrisken, tänkte ringa veterinären och höra.


Att min lilla pärla alltid ska råka ut för allting :/

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback