Clinic hos Hinni & Beta idag

Upplägget idag var:
Del 1 Variation i träningen med vikt på markarbete (arbete med repgrimma/rep, longering, tömkörning).
Del 2 När det kommer till kritan (Finslipa formen dagarna innan tävling/visning)

Väldigt givande & inspirerade.
Handlade om hur viktigt det var att variera ridningen med markarbete.
Hinni visade även massa bra övningar, samt hur han använde chambon & halsförlängare.
Tävlingsdelen handlade om att ha en plan (& vikten av att hålla sig till den på tävlingsplatsen, Aldrig ändra planen)
Hur man värmer upp, att man ska se hemma när hästen går som bäst & är det något som funkar sådär hemma så kommer det förmodligen inte att funka på tävlingsplatsen.

Som sagt, väldigt givande & väldigt inspirerande.
Jag kommer definitivt att börja markarbeta mer.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det låter som en himla givande clinic! Jag borde verkligen också arbeta mer från marken, har länge planerat att införskaffa en tömkörningsgjord, till exempel, så det blir nog nästa inköp sedan när Rósa kläckt ur sig fölet :)

Postat av: Jenny

SV: Jag har faktiskt aldrig använt chambon och vet inte ens vad den gör, så du får gärna upplysa mig ;) Halsförlängare har jag bara ridit med en gång så där är mina kunskaper också ytterst begränsade.



Stärker banden gör det absolut när man markarbetar! Brukade hålla på rätt mycket med Rósa i repgrimma och långt rep när jag fick hem henne och det hjälpte oss nog att komma närmare varandra.

2012-04-11 @ 14:25:59
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback