Lektion för Anna

Idag var Anna här & höll lektion för mig & Randalin.
Var mest "basic" denna gången, att Randalin ska lyssna på mig & ta halten direkt, som hon gör med framåtdrivningen.
Det blev mycket skritt-halt-skritt-halt även tölt-halt-tölt-halt osv..

Gick även igenom att jag ska kunna lägga på skänkeln utan att hon går fortare utan går med mer energi.
Ska försöka få henne lite mer "okänslig" för skänkeln, för så fort jag lägger på den nu så går de fortare.
Jag måste bli mer konsekvent också! Det är väl min hemläxa tills nästa gång ;)

När jag skulle fatta galopp så gick de väldigt fort, jag spände mig väl & Randalin blev spänd, ond cirkel..
Det var riktigt längesen nu som hon gjorde så, drar iväg utan att lyssna på mig.
I vanliga fall så saktar hon av direkt när jag säger hoo, men idag vet jag inte vad det var..

Anna red henne lite, visade hur hon gjorde halterna & det var en tydlig skillnad!
Halt direkt när hon bad om det & tydlig eftergift.
Hon gjorde även några galoppfattningar & då var Randalin lugn, det är väl mina spänningar som spökar..

När jag red henne igen efter Anna kände jag tydlig skillnad på halterna & jag vet nu lite mer hur jag ska jobba vidare med detta.
Bli mer konsekvent, få henne uppmärksam på mig, lyssna mer på halterna & få henne "okänslig" för mina skänklar.
Just de, tölten var fin idag med, som jag misstänkte ;)
Så himla skönt att rida regelbundet för Anna, hon vet vad vi behöver träna på & hon får oss att utvecklas i positiv rikning!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det låter som en himla nyttig lektion, det gör en verkligen sugen på att rida för instruktör själv (men för min del får det vacker vänta tills Rósas föl är nedkommet och hon är igång igen).


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback